A nyelvvizsga

Szerintem a mai fiatalok körében egyre többször fordul elő, és egyre hamarabb jön el az életükben a nyelvvizsga ideje. Nos, számomra ez a pont idén jött el, pontosabban tegnap, azaz 25-én, szombaton, és erről az élményről szeretnék nektek mesélni, avagy pár tanácsot adni.


Legelőször is szeretném leszögezni. Minden nyelvvizsga más és más feltételeket szab, másak a vizsgasorai, és másak a követelmények. Én TELC B2-es nyelvvizsgát tettem, viszont csak egy hónap múlva kapom meg az eredményt, remélem, sikeresen vettem az egészet.

Hogyan érdemes nyelvvizsgát választani?

Először is ajánlom, hogy konzultálj a nyelvtanároddal, akinek azért van némi halvány sejtése arról, hogy hol állsz az angol nyelvet illetően, és csak azután vágj bele az egészbe. A legtöbb ember általában csak a Telc-ről és az Origóról hall, azonban sok más nyelvvizsga típus is létezik, például az egész világon elismert Cambridge, de vannak olyanok is, amik csak hazai szinten adnak biztosítékot a nyelvtudásodról, vagyis, ha te külföldön szeretnél dolgozni, akkor nemzetközit kell tenned. 
Hogy biztosabb legyél a választásodban, böngéssz át több fajta nyelvvizsgát, nézd meg, mik a feltételek, mit követelnek jobban, és mit nem, majd a saját magad tudásához mérten válassz. 
Aztán ha meg van, hogy melyik típusra mész, választanod kell egy szintet. Az alapfok az ugyebár szerintem szükségtelen, ezért ajánlanám , hogy a B2 vagy C1 közül válassz. A B2 az a középfok, egy ici-picivel nehezebb csak, mint amit az órákon vesztek, ugyanis általában a diákok nagy része B1-es könyvekből tanul. A C1 az emelt fok, arra csak akkor jelentkezz, hogyha száz százalékig biztos vagy abban, hogy sikerülne. Bevallom, én is szívesen tettem volna felső fokút, de tudom magamról, hogy nem vagyok egy tanulós típus, főleg nem, ha angolról van szó, így elvetettem ezt az ötletet, és maradtam a középfoknál. 


Hol lehet jelentkezni, hol tudom megnézni a vizsgaidőpontokat?

Általában a legtöbb nyelviskolának a honlapján fent vannak a vizsgaidőpontok, és a jelentkezési lapok, regisztrációk, bár személyesen is, felkeresve az iskolát, is lehet jelentkezni, legalábbis én úgy tudom. Vagy, ha van a nyelvvizsgának, hivatalos honlapja, akkor ott utána tudsz nézni mindennek. Hogy milyen időközönként, mennyiért lehet nyelv vizsgázni. 
Ha te már véglegesen eldöntötted, hogy oké, mehet a nyelvvizsga, érdemes két-három hónapot várnod. Ugyanis, Telc-es példával élve, oda úgy tudunk jelentkezni, ha a nyelvvizsga előtt körülbelül másfél hónappal jelentkezünk. Itt pedig el szeretném mondani nektek az én jelentkezésem procedúráját.

Az én jelentkezésem:

Felmentem a Telc honlapjára, és böngészni kezdtem az időpontokat. Ez olyan tavaly novemberében történt. Rendben, a decemberiből már kicsúsztam, oké, akkor fedeztem fel, hogy mennyivel hamarabb kell előtte jelentkezni. A januárira, már tudtam volna menni, de azt még túl korainak éreztem. Ezért esett a választásom a februárira. Azt hiszem, január 13-ig  lehetett jelentkezni. Hogy hogyan? Először is, felmentem a Telc hivatalos oldalára, és beregisztráltam, mint felhasználó. Azután, kiválasztottam, hogy melyik időpontra szerettem volna menni, kitöltöttem néhány adatot, majd megadtak egy számlaszámot, hogy arra utaljuk el a pénzt, a jelentkezési határidő leteltéig. El is utaltuk ( természetesen személyesen is be lehet vinni a pénzt, na persze nem a vizsgakor, hanem előzetesen), majd figyeltem az e-mailemet. A feldolgozási idő, a pénz elutalása után, tíz nap, akkor derül ki, hogy elfogadták-e a jelentkezésedet. Innentől pedig nincs más dolgod, csak figyelned rendszeresen az e-mail címedet, és gyakorolnod. Én két vizsgáztató hely közül választhattam, akik Miskolcon 25-én nyelvvizsgát rendeztek, végül a választásom a Katedrára esett, mert szimpatikusnak tűnt az oldala. Egy héttel, a vizsga előtt kaptam az első olyan e-mailt, ami tájékoztat mindenről. A helyszínről, a pontos időpontról, és, hogy mit kell magunkkal vinnünk, valamint az egész vizsga vázlatos menetét leírják röviden.


Mit vigyek magammal? Mit kell tudni róla?

Először is, mint ahogy mondtam, mindent leírnak az e-mailben, amit kapni fogsz, de azért jó, ha előre tudod. Két igazolványt fognak kérni, és körülbelül háromszor, ha nem többször arra fognak kérni, hogy igazold magad. Vigyél magaddal ceruzát, radírt és tollat, ugyanis, a tollal írt válaszok véglegesek, ha elrontod, nem tudod kijavítani azt, viszont ha ceruzát használsz, azt kijavíthatod, sőt, el is fogadják a ceruzás választ, ami szuper. Nem kell túlságosan kiöltözni, csak ha akarsz, a fő, hogy kényelmesen öltözz, mert elég sok időt fogsz egy helyben ülni. Persze nem azt mondom, hogy melegítőben menj, hanem lezseren elegánsan. Mivel elég nagy stresszel jár az egész, és elég sokáig tart, vigyél magaddal elég ennivalót. Én ilyenkor ajánlom a csokit, nekem jól esett közben elmajszolgatni egy táblás csokit, igaz, csak a fele táblát ettem meg. Én vittem magammal még egy nagy croissant, amit a pékségben vettem, és az írásbelim után miközben vártam a szóbelimre, meg is ettem. Ajánlom vigyetek magatokkal sok folyadékot, igaz, én keveset ittam közben, de volt nálam kávé, energiaital és egy üveg házi tea is.


A folyamat

8:30 volt az ajánlott gyülekezési idő, a vizsga 9-kor kezdődött. Előtte való percekben kezdődött az egész, mikor névsor szerint szólítottak minket, meg kellett mutatni az igazolványunkat, majd leültettek a helyünkre, négy sorba, egymás mögé, és az emberek mellett mindig volt egy üres pad.
Kitöltöttünk néhány adatot, majd kaptunk két füzetet. Egy tartalmazta az egész feladatsort, és a másikra kellett dolgozni, azon kellett kitölteni a dolgokat. Én először észre sem vettem, hogy elkezdődött a vizsga, még vagy pár percig ott nézelődtem, majd leesett, hogy neki kéne kezdeni. 90 percet vett igénybe a szövegértéses rész, ahol kérdésekre kellett választ bejelölni, címet adni a szövegeknek, mondatokat szöveghez rendelni, kis nyelvtani bejelölések a szövegben és a szövegbe kellett szavakat behelyettesíteni. Utána jött a levélírás, 60 percünk volt rá, egy hivatalos levél és egy e-mail írására, én fél óra alatt kész lettem velük. A magnóhallgatás körülbelül fél - háromnegyed órás volt, én a leghátsó sorban ültem, és jól lehetett hallani és érteni a szöveget, igaz, kicsi volt a terem. 
Ez volt az írásbeli. Ha jól tudom olyan fél egy körül kezdődött a szóbeli, az én szóbelimet 13:45 és 14:45 közé ígérték, de figyelmeztettek, hogy lehetnek csúszások. Ez idő alatt, ha valaki komplex nyelvvizsgát tesz, nem hagyhatja el az épület területét, volt egy számunkra külön fenntartott várakozó és felkészülő terem. Végül 14:10 körül hívtak be engem, és egy másik srácot, aki a partnerem lett. Először egy terembe küldtek minket, ahol megkaptuk a szóbeli tételeket, és kaptunk 20 percet a kidolgozására. 3 részből állt. Először két tétel közül kellett egyet választani, és azt másfél percben elmondani, majd a másik tételéről kellett két dolgot kérdezni. A következőben egy cikkről kellett kifejteni a véleményünket, majd egy közös projektet együtt megvitatnunk. 
Két nagyon szimpatikus nő voltak a vizsgáztatóim, de szerencsétlenségemre annyira remegtem, és ideges voltam, hogy egy épp értelmes mondat sem jött ki a számon az elején, hanem össze-vissza habogtam. Legelőször, természetesen köszönni kell, majd elmondani a nevedet és a születési dátumodat, utána pedig nekikezdtek beszélni. Ahogy haladt az idő, úgy kezdtem én is leküzdeni az idegességem, és pont, mikor már kezdtem belelendülni, és már jöttek volna a mondatok is, meg minden, az egyik vizsgáztató közbeszólt, hogy bocsánat, hogy közbeszólok, de lejárt az idő. Én meg gondolatban: Ne, most kezdtem belejönni, hát én ezt nem hiszem el, hagyjanak még beszélni légyszi. Körülbelül ilyen gondolatok játszódtak le bennem.
De megcsináltam, reménykedem, nem voltam olyan szörnyű, és remélem összejön. A próbanyelvvizsga, amit egyszer random íratott a nyelvtanárom, az 86 százalékos lett, szóval remélem az is így sikerült.


Hogyan tanulj rá?

Ha Telc vizsgára készülsz, akkor azt tanácsolom, hogy szókincset tanulj. De nagyon sokat, hisze ez a kulcsa az egésznek. Ha nem érted a szöveget, hát, akkor cseszheted az egészet. A szóbeli tételek fent vannak a honlapon, érdemes őket, egy A4-es lap terjedelemben kidolgozni, mindent leírni róla, ami csak eszedbe jut. Az ember azért nézze át a nyelvtant is, az igeidők szabályait, hogy mikor alkalmazzuk őket, és hogyan képezzük őket. Nézz át pár egyetértő és nem egyetértő formulát, beszédnél nagyon jól jöhet, és nézd át a levélírás szerkezetét is. Ismétlésre tökéletesek a régi nyelvvizsga sorok, és a Duolingo alkalmazás is, amiről már korábban írtam a blogon. 
A készülés egyszerű, de viszont el kell mondanom. Seggelni kell felette. Tanulni rá. Én nem sokat tanultam rá, bevallom, és tudom, hogy mehetett volna jobban is, ha tanulok, de nem tudom az angol nyelv, az eddigi tudásom 80%-a csak rám ragadt, a maradék 20% a tanulás eredménye, de speciál soha nem szántam a házi feladaton kívül rá időt.

Hasznosnak tartottátok a cikket?
Ti már nyelvvizsgáztatok?


You May Also Like

0 megjegyzés